Gratis online rådgivning
juridisk rådgivning tilgængelig for alle
Vi har gjort det nemmere at tilgå juridisk rådgivning med blot nogle få klik!
Snak med os
Vores hold af juridiske rådgivere står klar til at rådgive dig, og vi gør en indsats for hurtigt at besvare dine spørgsmål via Teams. Dette betyder, at du kan modtage professionel vejledning i komforten af dit eget hjem eller på kontoret, uden at det kræver tidskrævende rejser eller ventetid.
Uanset om du søger vejledning inden for familieret, lejeret, kontrakter, formueret eller andre juridiske områder, er professionel hjælp nu kun et klik væk. Vi er fuldt bevidste om de kompleksiteter og udfordringer, som juridiske spørgsmål kan frembringe. Derfor er det vores primære mål at sikre, at du nemt og bekvemt kan få adgang til kvalificeret juridisk rådgivning, netop når du har brug for det.
Vi er især opmærksomme på borgere, der har langt til et retshjælpskontor.
Forsøgsordningen kører i 2025, hvor borgere med afstand til et retshjælpskontor kan få gratis juridisk rådgivning online.

Med online juridisk retshjælp gør vi kvalificeret rådgivning tilgængelig for alle – uanset afstanden til et retshjælpskontor eller andre fysiske barrierer.

Hvem kan få hjælp?
Få hjælp der, hvor du er
Hvis du tror, et dokument kan være vigtigt for din sag, så tag det med for en s I første omgang tilbyder vi vores online juridiske rådgivning til:
- Rådsøgende, der bor mere end 15 km fra et retshjælpskontor eller lignende tilbud.
- Rådsøgende med helbredsmæssige eller praktiske udfordringer, der gør det vanskeligt at møde op fysisk på vores kontor.
- Bemærk, at udover de ovennævnte kriterier gælder også kriteriet for, hvem vi hjælper, og hvad vi hjælper med, fortsat. Du kan læse mere om, hvem vi hjælper, her.
Vi arbejder løbende på at udvide adgangen til online rådgivning, så endnu flere kan få glæde af dette tilbud.
Vi gør opmærksom på, at vi ikke kan tilbyde rådgivning til personer med bopæl uden for Danmark. Hvis du befinder dig uden for landet, anbefaler vi, at du kontakter relevante retshjælpstilbud i det land, hvor du har bopæl.
Vi forbeholder os retten til at afvise en rådsøgende, hvis vi bliver bekendt med, at betingelserne ikke er opfyldt. I så fald vil vi henvise til, at man møder op fysisk hos Aarhus Retshjælp eller kontakter den nærmeste retshjælp eller et lignende tilbud.
Du kan finde en oversigt over retshjælpstilbud her eller ved at kontakte Civilstyrelsen.
Vi bruger teams til online rådgivning
Når du booker en tid til online rådgivning, vil du modtage en e-mail med et link til mødet. Du kan deltage via din computer, tablet eller smartphone – det eneste, du behøver, er adgang til internettet.
Sådan fungerer det:
- Klik på det mødelink, du modtager i din e-mail.
- Du kan deltage direkte via din browser eller gennem Teams-appen, hvis du allerede har den installeret.
- Under mødet kan du bruge skærmdeling til at vise relevante dokumenter for din rådgiver, så vi kan hjælpe dig bedst muligt.
Vi gør opmærksom på, at vi ikke kan hjælpe med tekniske spørgsmål om Teams. Har du behov for hjælp, anbefaler vi, at du besøger
Microsofts officielle supportside.

Hvordan skal du forberede dig
For at kunne rådgive dig bedst muligt under din online samtale med Aarhus Retshjælp, anbefaler vi, at du har relevante dokumenter og papirer klar i digitalt format. Vi bruger skærmdeling under samtalen, så du kan vise os dine dokumenter direkte fra din computer, tablet eller mobil.
Nedenfor har vi oplistet nogle typiske eksempler på dokumenter, som kan være relevante. Bemærk, at der også kan være andre dokumenter, der er vigtige for din sag. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du har alt relevant materiale klar i digital form.
Vi anbefaler desuden, at du har dit MitID klar, da det kan være nødvendigt at hente oplysninger fra f.eks. e-Boks, SKAT.dk, Borger.dk under samtalen.

Tjekliste til dokumenter
Vigtig info?
Du kan kun booke én tid ad gangen pr. spørgsmål eller sag. Det er vores rådgivere, der vurderer, om der er grundlag for at starte en sag og tilbyde yderligere hjælp. Dette sikrer, at vi kan prioritere ressourcerne og hjælpe så mange som muligt med deres juridiske udfordringer.
Beløbsgrænserne for fri proces pr. 1. januar 2025

Ansøger | Beløb |
---|---|
Enlig | 385.000 kr. |
Ægteskab/samlevende | 490.000 kr. |
Forhøjelse for hvert barn | 67.000 kr. |
Når vi skal finde ud af, om du kan få gratis retshjælp på trin 2 eller 3, ser vi på dine indtægter.
Vi ser på:
- Lønindkomst: Penge tjent fra arbejde.
- Investeringer: Indtægter fra renter, aktier, og penge fra udlandet. Hvis disse investeringer har givet et tab, bliver det ikke trukket fra din samlede indkomst.
For par, tæller et fælles tab kun, hvis de sammen har tabt penge på disse investeringer.
Vi har tavshedspligt
Rådgivere og medarbejdere ansat i retshjælpen har tavshedspligt. Det vil sige, at de ikke må tale med andre om dig og din situation. Rådgiverne må dog gerne tale internt (det vil sige med hinanden og den ansvarshavende leder) om samtaler og de spørgsmål, samtalerne giver.
Alle samtaler med en rådgiver er fortrolige, og vi bruger ikke cpr.nummer i rådgivningen.
Den eneste undtagelse til tavshedspligten er underretningspligten og afværgepligten.
Hvis vi får viden om, at et menneskes liv er i fare eller en ung under 18 år er udsat for omsorgssvigt, så har vi pligt til at handle på denne viden.
Du skal vide, at det er yderst sjældent, vi kommer ud for disse situationer. Hvis det sker, vil vi forsøge at finde en løsning sammen med dig. I yderste tilfælde kan vi være nødsaget til at underrette kommunen eller politiet.