Ofte stillede spørgsmål om retshjælpen:

Kan jeg være helt anonym?

Retshjælpen kan godt yde rådgivning på anonym basis, hvis der alene er tale om mundtlig rådgivning. Retshjælpens medarbejdere har dog tavshedspligt og må ikke dele dine personlige informationer med andre, heller ikke med myndighederne. Du kan således trygt oplyse dine rådgivere om din juridiske problemstilling.

Kan jeg ringe til jer, i stedet for at møde op personligt?

Ja, vi har åben for telefonisk rådgivning mandag-torsdag fra kl. 11.30-12.30. Den telefoniske rådgivning egner sig dog kun til korte, præcise spørgsmål, som ikke forudsætter, at det er nødvendigt at gennemgå relevante papirer. Der kan ringes på tlf. 86208270.

Kan man komme forbi jer hvilken som helst dag?

Retshjælpen har åbent alle ugens dage. Du kan se åbningstiderne her. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at når du har søgt rådgivning i retshjælpen en given ugedag, så er du tilknyttet den ugedag og de rådgivere, som har rådgivet dig. Det betyder, at du som udgangspunkt herefter ikke kan få rådgivning en anden ugedag. Vi gør det også, fordi vi har rigtig mange daglige henvendelser, og vi gerne vil sikre, at vi kan rådgive flest muligt og mest effektivt.

Husk på, at vores rådgivere yder deres bistand gratis og ulønnet i deres fritid. Det er således kun undtagelsesvist muligt at skifte til en anden ugedag, hvis der er et særligt behov herfor.

Er der lang ventetid på af få hjælp?

Ventetiden afhænger af, hvor mange der henvender sig den pågældende dag, og hvor komplekse problemstillingerne er den pågældende dag. Det er derfor en god ide at forberede sig på nogen ventetid. Alle, der er mødt op, kommer dog til at tale med en rådgiver, inden retshjælpen lukker.

Har jeg krav på hjælp fra Aarhus Retshjælp?

Nej, det er retshjælpens rådgivere, som afgør, om der skal ydes hjælp til en konkret sag.

Er Aarhus Retshjælp kun for borgere i Aarhus?

Nej, alle er velkomne til at få rådgivning hos Aarhus Retshjælp. Hvis du tjener mere end indkomstgrænserne for fri proces, yder vi dog kun en overordnet mundtlig rådgivning, som kan hjælpe dig med at vurdere om, du skal gå videre med din sag, og i givet fald hvordan.

Hvilke papirer skal vi medbringe?

F.eks. din lejekontrakt, dit ansættelsesbevis, din købsaftale, kontrakter, aftaler, dit testamente, dine afgørelser, tidligere korrespondance. For at vi kan rådgive dig om din sag, afhængig af sagstype, er dette eksempler på særdeles vigtig information for os, og som derfor skal medbringes allerede ved første møde.

Tilbyder I parkeringsmuligheder?

Desværre nej, men til gengæld ligger vi tæt på byens parkeringsanlæg, busser og tog.

Kan man aftale tid til et møde?

Ja, det kan man. Telefonen er åben for tidsbestilling i vores åbningstid, og der kan ringes på tlf. 86194700.