Hvordan hjælper vi

Hvad kan vi 

hjælpe dig med?


næsten alt

Rådgivning på trin 1 omfatter stort set alle retsområder 

Vi kan hjælpe dig med næsten alle sagsområder, herunder blandt andet rådgivning om:

  • Lejeforhold, herunder fraflytningsopgør, opsigelse og ophævelse, gennemgang af kontrakt
  • Separation, skilsmisse, bodeling, underholdsbidrag m.v.
  • Forældremyndighed og samvær
  • Ægtepagter og testamenter
  • Samlivsforhold
  • Skiftesager og arveforhold
  • Sociale sager og klager over offentlige myndigheders afgørelser
  • Opholdssager både i henhold til udlændingeloven, EU-retten og associeringsaftalen
  • Statsborgerskabssager
  • Ansættelsesret, afskedigelse, feriepenge
  • Erstatningssager ved tilskadekomst, vold, fejlbehandling
  • Forsikringssager
  • Forbrugerkøb
  • Kontraktforhold
  • Gældsforhold, fogedsager og gældssanering

Hvis din henvendelse vedrører følgende sagsområder, begrænses vores bistand sig til grundlæggende mundtlig rådgivning:

  • Spørgsmål af overvejende erhvervsmæssig karakter, såfremt du fortsat er aktiv erhvervsdrivende
  • Strafferet, hvor du er tiltalt eller sigtet i en straffesag
  • Injuriesager


quotesArtboard 1 copy 2

Retshjælpen kan IKKE være behjælpelig med oprettelse og udarbejdelse af dokumenter såsom testamenter, ægtepagter, bodelingsoverenskomster m.m. Endvidere hjælper vi ikke med udfyldelse af selvangivelser.

Hvem kan  hjælp?

Som udgangspunkt alle...

Retshjælpen yder rådgivning på tre trin. Som udgangspunkt kan alle, uanset indkomstforhold, henvende sig til retshjælpen og få rådgivning til løsning af en juridisk problemstilling.

Trin     1


Trin 1 er grundlæggende mundtlig rådgivning, hvor du kan blive vejledt om dine rettigheder og muligheder ved en vurdering af dit juridiske problem. Rådgivningen er dit grundlag for at vurdere, om du vil gå videre med din sag, samt hvis det er tilfældet, hvordan du kommer videre med sagen.

Vi vil forsøge at yde hjælp til selvhjælp, så de, som selv er i stand til det, får vejledning til, hvordan de kommer videre med deres sag.


I nogle tilfælde vil vi tilbyde yderligere rådgivning på trin 2 eller 3. I andre tilfælde vil vi henvise til relevante offentlige myndigheder eller advokat.

Rådgivning på trin 1 vil typisk være anonym rådgivning og gratis for alle, uanset indkomstforhold.  

Trin      2 - 3

 

Trin 2 og 3 omfatter rådgivning samt egentlig sagsbehandling, herunder korrespondance med modparter, ansøgning om fri proces, processkrifter i småsager, udarbejdelse af betalingspåkrav, samt indgivelse af klage over en offentlig myndigheds afgørelse.

Trin 3 kan også omfatte yderligere rådgivning, der gives med henblik på at opnå en forligsmæssig løsning af en tvist.


Trin 2 og 3 rådgivning gives som udgangspunkt kun, hvis du opfylder de økonomiske betingelser for fri proces. Se satserne her.


 

Ansøger Beløb
Enlig 371.000 kr.
Ægteskab/samlevende 471.000 kr.
Forhøjelse for hvert barn 64.000 kr.

Beløbsgrænserne for fri proces pr. 1. januar 2024


Når vi skal finde ud af, om du kan få gratis retshjælp på trin 2 eller 3, ser vi på dine indtægter.

Vi ser på:


  1. Lønindkomst: Penge tjent fra arbejde.
  2. Investeringer: Indtægter fra renter, aktier, og penge fra udlandet. Hvis disse investeringer har givet et tab, bliver det ikke trukket fra din samlede indkomst.


For par, tæller et fælles tab kun, hvis de sammen har tabt penge på disse investeringer.



Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

- find svarene her


  • Kan jeg være helt anonym?

    Retshjælpen kan godt yde rådgivning på anonym basis, hvis der alene er tale om mundtlig rådgivning. Retshjælpens medarbejdere har dog tavshedspligt og må ikke dele dine personlige informationer med andre, heller ikke med myndighederne. Du kan således trygt oplyse dine rådgivere om din juridiske problemstilling.

  • Kan jeg ringe til jer, i stedet for at møde op personligt?

    Ja, vi har åben for telefonisk rådgivning tirsdag, onsdag og torsdag fra kl. 11.30 til 12.30, samt tirsdag kl. 17.30-18.30. Den telefoniske rådgivning egner sig dog kun til korte, præcise spørgsmål, som ikke forudsætter, at det er nødvendigt at gennemgå relevante papirer. Der kan ringes på tlf. 86 20 82 70.

  • Hvornår har Retshjælpen åben?

    Retshjælpen har åbent for personlig rådgivning på følgende tidspunkter: 

    tirsdag fra 16.00-19.00, onsdag fra 13.00-16.00 samt 16.00-19.00 (Udlændingeretslig rådgivning), torsdag 11.00 -16.00 og fredag fra 10.00-13.00. 

    Vær opmærksom på, at du bliver tilknyttet den ugedag og de rådgivere, som har rådgivet dig. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke kan få rådgivning en anden ugedag herefter.


    Husk på, at vores rådgivere yder deres bistand gratis og ulønnet i deres fritid. Det er således kun undtagelsesvist muligt at skifte til en anden ugedag, hvis der er et særligt behov herfor.

  • Er der lang ventetid på at få hjælp

    Ventetiden afhænger af, hvor mange der henvender sig den pågældende dag, og hvor komplekse problemstillingerne er den pågældende dag. Det er derfor en god ide at bestille tid eller forberede sig på nogen ventetid. I travle perioder kan vi desværre ikke garantere at alle, der er mødt op, kommer til at tale med en rådgiver, inden retshjælpen lukker.

  • Har jeg krav på at få hjælp fra Aarhus Retshjælp?

    Nej, det er Retshjælpens rådgivere, som afgør, om der skal ydes hjælp til den konkrete sag.


  • Er Aarhus Retshjælp kun for borgere i Aarhus?

    Nej, alle er velkomne til at få rådgivning hos Aarhus Retshjælp. Hvis du tjener mere end indkomstgrænserne for fri proces, yder vi dog kun en overordnet mundtlig rådgivning, som kan hjælpe dig med at vurdere, om du skal gå videre med din sag, og i givet fald hvordan.

  • Hvilke papirer skal jeg medbringe?

    F.eks. lejekontrakt, afgørelser, ansættelsesbevis, købsaftale, kontrakter, aftaler, testamente, tidligere korrespondance m.m. 

    For at vi kan rådgive dig om din sag, afhængig af sagstype, er dette eksempler på særdeles vigtig information for os, og som derfor skal medbringes allerede ved første møde.

  • Tilbyder I parkeringsmuligheder?

    Det gør vi desværre ikke, men til gengæld ligger vi tæt på byens parkeringsanlæg, busser og tog.

Share by: